ABS چیست ؟

ABS خلاصه ی کلمه Anti lock braking system است.سیستم ترمز ضد قفل و یا سیستم ترمز ضد لغزش  ( ABS ) . این سیستم در خودرو های جدید به صورت استاندارد وجود دارد و اجازه می دهد تا چرخ های خودرو یا موتورسیکلت کشش خود را در زمان تماس با جاده در زمان ترمز  حفظ کند و اجازه ندهد تا لاستیک های خودرو لیز بخورند.

 اجتناب از لغزیدن چرخ با استفاده از این روش به این گونه است که سیستم ترمز خودرو با استفاده از اعمال نیرو های متناوب سریع در پشت پیستون های لنت ترمز ازقفل شدن و ترمز یک باره که منجر به لیز خوردن خودرو می شود جلو گیری می کند. این یک سیستم خودکار است .در اصل این سیستم کار رانند های قدیمی را انجام می دهد.رانندگان با تجربه که بجای ترمز یک باره ی فشار چند بار ترمز را به آرامی فشار می دادند.سیستم ABS دراصل در محیط های لغزنده و خیس و یا برقی بکار می آید و بیشتر خود را نمایان می کند.

عملکرد سیستم ترمز ABS

  • حسگرهای سرعت با تشخیص  سرعت چرخها اطلاعات لازم را به شکل  سیگنال به ECU ترمز
  • ABS ارسال می کنند
  • ECU با  محاسباتی دقیق که اطلاعات  اولیه ان را تغییرات سرعت  چرخشی  چرخها و سرعت خودرو تشکیل میدهد وضعیت چرخها را بدست می اورد
  • در ترمزهای شدید ECU به فعال کننده سیستم فرمان میدهد که فشار بهینه و لازم را به هر کدام  از ترمزها اعمال کند
  • واحدهای فشار هیدرولیک ترمز بر اساس فرمانی که از ECU می گیرد فشار هیدرولیک را کاهش یا افزایش میدهند و یا ثابت نگه میدارند به این ترتیب برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها نرخ لغزش مطلوب که 10تا 30 درصد می باشد ایجاد می شود
  • حسگرهای سرعت چرخ

حسگرهای سرعت چرخ های عقب و جلو شامل اهن ربای دائم و کوئل و هسته است دنده هایی که دور تا دور روتور قرار گرفته اند هنگام چرخش روتور ولتاژ AC را با فرکانس متناسب با سرعت چرخش روتور تولید می کنند از ولتاژ AC در ECU   برای دریافت اطلاعات مورد نیاز مربوط به سرعت چرخ ها استفاده می شود

 

  • حسگر شتاب

استفاده از حسگر  شتاب ECU  سیستم  ABS  قادر می سازد تا مقدار شتاب منفی خودرو را اندازه گیری کند و به این ترتیب از وضعیت سطح جاده بهتر مطلع شود در نتیجه برای جلوگیری از قفل شدن چرخها دقت ترمز گیری افزایش می یابد در ضمن به حسگر شتاب حسگر G نیز گفته می شود

 

  • فعال کننده ABS

فعال کننده ABS با توجه به سیگنالهای ارتباطی  که از ECU دریافت میکند فشار روغن هیدرولیک هر یک از ترمزها را به گونه ای کنترل می کند  که  بر هر کدام از  ترمزها فشار روغن به شکل مناسبی وارد شود

 

اجزای سیستم ترمز ABS

  • واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
  • واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
  • پمپ
  • سیلندر اصلی
  •   سلونوئیدها
  • انبارها اکومولاتورها
  • سنسورهای سرعت
  • سایر تجهیزات ورودی واحد
  • کنترل الکترونیکی

انواع سیستم های ترمز ABS

  • سیستم های بندیکس (ترمز ABS)
  • سیستم های بوش(ترمز ABS)
  • سیستم های کلسی –هایز(ترمز ABS)
  • سیستم های دلفی- چیسیس(ترمز ABS)
  • سیستم های نیپوندنسو و نیسین و سومیتوو(ترمز ABS)
  • سیستم های توس(ترمز ABS)
  • سیستم های تویوتا(ترمز ABS)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *